۷ فروردین ۱۳۹۲، ۱۰:۱۱

یادداشتی از نویسنده شیرازی/

وان روز که با تو می‌‌رود نوروز است

وان روز که با تو می‌‌رود نوروز است

شعری که بیشتر از دیگر اشعار فارسی با موضوع بهار مورد علاقه احمد اکبرپور است، چنین بیتی دارد: آن شب که در تو در کنار مایی روز است/ وان روز که با تو می‌رود، نوروز است

خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و ادب: احمد اکبرپور نویسنده ادبیات کودک و نوجوان معتقد است، شاعران فارسی زبان زیادی بوده‌اند که درباره بهار و نوروز اشعار زیبا دارند، اما زیر سایه شاعرانی چون حافظ و سعدی دیده نشده‌اند.

نظرات اکبرپور در این زمینه در قالب یادداشتی در ادامه می‌آيد:

فکر می‌کنم شاعران کلاسیک ما زیباترین تصویر را در شعرهای خود از نوروز و نو شدن ارائه کرده‌اند. شعری که در این زمینه بیشتر از همه توجه و علاقه من را به خودش جلب کرده، شعری از سعدی است که یک بیت آن به این شکل است: «آن شب که تو در کنار مایی روز است/ وان روز که با تو می‌رود، نوروز است».

در میان آثار شاعران معاصر هم اشعار خوبی درباره نوروز و بهار وجود دارد. یکی از این شعرها را بسیار دوست دارم اما نام شاعرش را نمی‌دانم. شاعر در این شعر می‌گوید: «با تو بهار/ دیوانه‌ای است/ که از درخت بالا می‌رود».

فکر می‌کنم ایام عید، فرصت خوبی است که به شاعران بزرگمان سر بزنیم و دیوان‌هایشان را بخوانیم؛ چون در میان اشعارشان می‌توان اشعار نابی درباره نوروز پیدا کرد. به نظرم در همین شهر شیراز ما، شاعران بسیار بزرگ دیگری هم هستند که زیر سایه سعدی و حافظ دیده نشده‌اند. سعدی هم نسبت به حافظ کمتر دیده شده است در حالی که غزلیات بسیار زیبایی دارد. بیدل دهلوی هم از دیگر شاعران بزرگ ماست.

روزهای بهار که به حافظیه یا مزار سعدی می‌روید، فضای آن‌ها شما را می‌گیرد و فرد دوست دارد اگر هم دیوان این دو شاعر را ندارد، از هر رهگذری که می‌گذرد، دیوانی بگیرد و شعر بخواند. همان‌طور که می‌دانید ساختمان حافظیه کار یک مهندس فرانسوی به نام گدار است. گویی گدار این مکان را کاملا با روحیات ما طراحی و ساخته است. اما نکته مهمی که باید روی آن تکیه کنم، دیدن دیگر شاعران و آثارشان است. اهلی شیرازی یا فرصت شیرازی و بسیاری از شاعران بزرگ دیگر هم هستند که درباره بهار و نوروز شعر دارند اما همان‌طور که اشاره کردم زیر سایه بزرگانی چون حافظ دیده نشده‌اند.

بهار همیشه با خود تغییر و تحول می‌آورد. در بهار گویی آرامش فوق‌العاده‌ای بر انسان مستولی می‌شود که در راه مستولی شدن این آرامش، شعرها می‌توانند کمک بزرگی کنند.

کد خبر 2015641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha